Welkom

Quilts met een verhaal
Kijk ook op mijn site www.sandraskeus.nl

woensdag 15 mei 2013

Stofverven

Eindelijk was de grote dag daar dat ik samen met een vriendin ging stofverven. Eerst een aantal meters ongebleekte katoen in geslagen, op de Expo in Veldhoven verf gekocht en toen aan de slag. We gingen de 12 kleuren cirkel verven. Dat zijn maar 12 lapjes dus te doen dachten we. Maar dat had nog enige voeten in de aarde. Eerst maar eens koffie en overleggen hoe we het aan zouden pakken. We hebben allebei met onze eigen spullen gewerkt en ook de materialen hielden we strikt gescheiden want later thuis heb je dan precies de materialen en andere benodigdheden bij de hand. Ik heb namelijk een trechter gebruikt om de verfpoeder in de flesjes te doen en Hilda had leuke trechtertjes gevouwen van koffiezakjes!
We hebben precies het lijstje aan gehouden wat we hadden om de verf te mengen. De stof in stukken gescheurd van 55 x 50 cm, in soda en zout oplossing gezet verf aangemaakt. Toen per lap stof een plastic zakje genomen, verf erin, lapje erin, even proppen en wegzetten. Gaande weg ging het steeds beter en kregen we de slag te pakken.
Eerder dan we dachten waren we klaar en de zooi in de keuken viel heeeel erg mee. De volgende dag de stofjes uitgespoeld en in de wasmachine gewassen.

 
lekker 'knoeien' op de aanrecht...

 
Heeeeel precies met een pipetje de hoeveelheid verf afmeten.....

 
en dan hier het eindresultaat. Voor de 1e keer heel tevreden....!!
 
En hier het eindresultaat van Hilda! die zien er weer heel anders uit terwijl we wel hetzelfde begonnen zijn. Ik heb waarschijnlijk veel meer de verf in de stof gemasseerd. Maar wel heel leuk om dat verschil te zien...

2 opmerkingen:

  1. Leuk zijn ze geworden, de geverfde lapjes. En net wat je zegt, bij allebei zijn ze anders geworden. Fijne dag nog. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben er inmiddels wel achter dat ik de stof veel natter heb gehouden met soda en zout oplossing en daarna pas de verf toegevoegd. De laatste lappen waren iets meer uitgelekt en hebben ook iets meer tekening. Ik leer onderweg....

    BeantwoordenVerwijderen

Alvast bedankt voor je reactie.....