Welkom

Quilts met een verhaal
Kijk ook op mijn site www.sandraskeus.nl

woensdag 9 januari 2013

Quiltmutsen


Hebben jullie wel eens gehoord van quiltmutsen? Deze worden gebruikt om de quilt tijdelijk iets groter te maken zodat je de rand en de hoeken mooi kunt quilten.  Hier in huis wordt erg gelachen om het woord 'muts' en de hoekmuts wordt regelmatig als hoofddeksel gebruikt om moeders toch weer eens toe te lachen.
Maar hoe handig zijn die dingen. Je moet voor je eigen quiltring mutsen maken want je maakt ze op maat! Ik heb er voor elke quiltring 2. Eén voor de lange zijde en één voor de hoek.  (Ik heb 3 quiltringen in verschillende grootte dus 6 mutsen in verschillende grootte in totaal).
En het staat nog leuk ook! Ik hou ervan om accesoires te maken dus deze mutsen horen daar zeker bij.

 
Dit is de kleine muts die je met veiligheidspelden aan de lange rand van de quilt vastmaakt....je ziet de 'rand'zitten die om de rand van de quiltring past.....

 
Ik heb hier grote veiligheidspelden gebruikt om het goed te kunnen laten zien....Schuif aan de achterkant de binnen ring in de holte die is ontstaan.
Dan doe je de buiten ring aan de voorkant om de binnen ring heen...en je kunt quilten....

 
De hoeken werken hetzelfde...Eerst één kant aan de hoek spelden....dan de binnen ring aan de achterkant in de holte die ontstaan is en dan de buiten ring aan de voorkant eromheen en wederom kun je de hoek heel mooi spannen en quilten....

 
Werkt echt ideaal!!



7 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee fijn dat je het laat zien ook nog bedankt voor je nieuwsbrief de taart en het speldenkussen zal ik zeker gaan maken zoals met het theeboekje groetjes Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat grappig, dat ik had nog niet eerder gezien. Het ziet er wel mooi strak uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het werkt echt perfect! je kunt er uiteraard ook een theedoek langs spelden of stroken stof maar dit is toch veel 'professioneler'...
      Groetjes, Sandra

      Verwijderen
  3. ochten.11 febr ,
    Ik heb het vorige speldenkussentje gemaakt ,leuk om te doen .
    Ik heb wel een muts,maar nog nooit gebruikt, ga het proberen bedankt voor de gezellige niewsbrief .gr Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zou het een keer moeten zien of proberen, vind het lastig te snappen.
    Bedankt voor de leuke patronen weer. De link van het quiltpatroon van de gieter werkt overigens niet, je krijgt dan een ananaspatroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo,
    lijkt me heel handig zo'n muts heb je daar ook een tekening van?
    groetjes Ine

    BeantwoordenVerwijderen

Alvast bedankt voor je reactie.....